vineri, 15 mai 2009

Booboos in advertising [part 1]

Dacă sunteţi de părere că „aia mari” nu greşesc, aveţi o părere prea bună despre ei. Mai de grabă se merge pe principiul „the bigger they are the harder they fall”. Aşa că plănuiesc să vă vorbesc despre două întâmplări dezastruoase în istoria advertisingului şi brandingului.
Primul dintre eşecurile clasice de branduri a fost cazul „New Coke”. Motivul a fost faptul ca Brandul Coca-Cola a uitat că el nu este doar gustul, ci întreaga istorie care stă în spatele băuturii. Coca-Cola, unul dintre cele mai de succes branduri, în fapt cel mai recunoscut brand din lume a decis în anul 1985 să stopeze producerea băuturii Coca-Cola.
Pentru a întelege exact procesul prin care a trecut compania trebuie să vă povestesc puţină istorie.
Fiind cunoscut drept cel mai de seama rival al eroinei poveştii noastre, Pepsi-Cola nu a avut acelaşi succes dar cu siguranţă a încercat din răsputeri să îi pună beţe în roate. Ca un fel de Coyotee care încearcă să îl prindă pe Road Runner şi niciodată nu reuşeşte, raportul dintre vânzările Coke şi Pepsi depăşeau cinci la unu. Acesta a fost momentul în care Pepsi a decis să se repoziţioneze ca o băutură pentru tineri. În anii 1970, Pepsi a lansat Pepsi Challenge, care presupunea testarea produselor doar pe baza gustului. În urma acestor teste, spre bucuria companiei Pepsi şi uimirea lui Coke, Pepsi era favorizat pentru gustul mai dulce.
Astfel Coca-Cola a început să lucreze la o nouă formulă de băutură, iar după un an a apărut puiul băuturii recunoscute, numit New Coke. Băutura a fost primită bine pentru gustul bun pe care îl avea. Coca-Cola a decis însă că nu poate avea pe piaţă două produse aflate în concurenţă directă aşa că a decis să scoată de tot băutura originală de pe piaţă şi să introducă New Coke în locul ei.
Ooops...se pare că din păcate compania Coca-Cola subestimase serios puterea primului ei brand. Reacţiile au fost adverse: oamenii nu au cumpărat noua băutură pentru că nu reprezenta brandul lor preferat. Nu poţi să iei o băutură care are o istorie serioasă şi care este plăcută pentru această istorie şi să o scoţi de pe piaţă. Coca-Cola a decis să reintroducă băutura originală pe piaţă, iar vânzările au crescut spre cer. Adepţi ai teoriei conspiraţiei consideră că ar fi fostul o strategie genială de marketing. Acum s-ar putea să le acordăm puţin cam mult credit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu